سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات حسابداری و حسابرسی مالیاتی ؛ مشاور مالیاتی وثبت برندوشرکت

مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیات حل اختلاف مالیاتی است.

 

 

 

هر هیات حل اختلاف مالیاتی ازه نفر به شرح زیر تشکیل خواهد شد:

یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور

یک نفر قاضی اعم ازشاغل یا باز نشسته در صورتی که قاضی باز نشسته واجد شرایط در شهرستان ها یا مزاکز استان ها وجود نداشته باشد بنا در خواست سازمان امور مالیاتی کشور، ریئس قوه قضائیه یک نفر قاضی شاغل را برای عضویت هیات معرفی خواهد نمود.

یک نفر نماینده از اتاق بارزگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی ایران یا مجامع حرفه ای یا تشکل های صنفی یا شورای اسلامی شهر به انتخاب مودی در صورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خور را اعلام ننماید سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به نوع فعالیت مودی یا

موضوع مالیات مورد رسیدگی از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

 

 

اختلاف مالیاتی

 

 

 

تبصره1-

جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نفر رسمی است و رای هیات های مزبور یا اکثریت آراء قطعی و لازم الاجرا است ولی نظر اقلیت باید در متن رای قید گردد.

 

 

 

تبصره2-

اداره امور هیات های حل اختلاف مالیاتی و مسئولیت تشکیل جلسات هیات ها به عهده سازمان امور مالیاتی کشور می باشد و حق الزحمه اعضای هیات های حل اختلاف براساس آیین نامه ای که بنا به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید از محل اعتباری که به همین منظور در بود جه سازمان مذکور پیش بینی میشود قابل پرداخت خواهد بود.

 

 

 

ماده245

نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور عضو هیات از بین کارمندان سازمان مذکور که دارای حداقل ده سال سابقه خدمت بوده و لااقل شش سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته و در امر مالیاتی بصیر و مطلع باشند انتخاب خواهند شد.

 

 

 

ماده246

وقت رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی درمورد هر پرونده جهت حضور مودی یا نماینده مودی ونیز اعزام نماینده اداره امور مالیاتی باید به آنها ابلاغ گردد.فاصله تاریخ ابلاغ و روز تشکیل جلسه هیات نباید کمتر از ده روز باشد مگر به در خواست مودی و موافقت واحد مربوط.

 

تبصره- عدم حضور مودی یا نماینده مودی و نیز نماینده اداره امور مالیاتی مربوط مانع از رسیدگی هیات و صدور رای نخواهد بود.

 

 

 

ماده247

آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم الاجراء است.

 

مگر این که ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رای براساس ماده(203) این قانون و تبصره های آن به مودی از طرف ماموران مالیاتی مربوط یا مودیان مورد اعتراض کتبی قرار گیرد که در صورت پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر احاله خواهد شد.رای هیات حل ختلاف مالیاتی تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا میباشد.

 

 

 

تبصره1-

مودی مالیاتی مکلف است مقدار مالیات مورد قبول را پرداخت و نسبت به مازاد برآن اعتراض خود را در مدت مقرر تسلیم کند.

 

 

 

تبصره2-

نمایندگان عضو هیات های حل اختلاف مالیاتی نباید قبلا نسبت به موضوع مطرو حه اظهار نظر داشته یا رای داده باشنند.

 

 

 

تبصره3-

در صورتی که رای صادره هیات بدوی از سوی یکی از طرفین مورد اعتراض تجدید نظرخواهی قرار گرفته باشد در مرحله تجدید نظر فقط به ادعای آن طرف رسیدگی و رای صادر خواهد شد.

 

 

 

تبصره4-

آراء قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی به استثناء مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت می بابد برابر مقررات ماده(251) این قانون قابل شکایت و رسیدگی در شورای عالی مالیاتی خواهد بود.

 

 

 

تبصره5-

سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد شکایت کتبی مودیان مالیاتی از آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی صادره تا  تاریخ تصویب این ماده که در مهلت قانونی به مرجع مالیاتی ذیربط تسلیم شده است را یک بار به هیات های حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر به منظور رسیدگی و صدور رای مقتضی احاله نماید.

 

 

 

تبصره6-

در مواردی که شکایت مودیان مالیاتی از آراء هیات های بدوی از طرف هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر رد شود و همچنین شکایت از آراء هیات های تجدید نظر از طرف شعب شورای عالی مالیاتی مودود علام شود، برای هر مرحله معادل یک در صد(1%)تفاوت مالیات وضوع رای مورد شکایت و مالیات ابرازی مودی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق میگیرد که مودی مکلف به پرداخت آن خواهد بود.