سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات حسابداری و حسابرسی مالیاتی ؛ مشاور مالیاتی وثبت برندوشرکت

کداقتصادی

کداقتصادی شماره ی منحصر به فرد 12 رقمی است.که توسط سازمان امور مالیاتی به واجدان شرایط فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود.

هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد.تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود،نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کداقتصادی اقدام نماید. چنانچه شرکت ها جهت اخذ کداقتصادی اقدام ننمایند.از معافیت های مالیاتی ماده ی 105 قوانین سازمان مالیاتی کشور محروم خواهند شد.علاوه بر معافیت ماده 105،اخذ کد اقتصادی یک تکلیف مالیاتی است.

سازمان امور مالیاتی کشور،از طریق کداقتصادی قادر خواهد بود.صورتحساب ها،دفاتر قانونی و فاکتورها را به راحتی بررسی کند. و مالیات را بر اساس اسناد و مدارک به طور مستند محاسبه نماید.

 

 

 

دلایل مهم برای اخذ کد اقتصادی

1-فاکتور صادر کند.

2-شرکت می تواند کارت بازرگانی اخذ کند.

3-بازکردن حساب در بانک.

4-با شرکت های دولتی قرارداد اخذ کند.

5-در مزایده و مناقصات شرکت کند.

6-ارائه اظهارنامه های عملکرد سالیانه و فصلی ارزش افزوده.

7-اخذ گواهی ارزش افزوده.

 

مدارک لازم جهت دریافت کداقتصادی اشخاص حقیقی:

*کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی، پروانه کسب و کارت اقتصادی قبلی.

*درخواست خود را به صورت کتبی تهیه کند.

*عکس 3 در 2 از متقاضی به تعداد 3 عدد تهیه شود.

*پرداخت 10?000 ریال و ارائه فیش پرداخت مبلغ.

*فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی به صور کامل تکمیل گردد.

 

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی:

*کپی از تمامی صفحات شناسنامه و کارت اقتصادی قبلی .

*درخواست شرکت را به صورت کتبی تهیه کند.

*روزنامه رسمی که آگهی شرکت در آن درج گردیده است.

*عکس 3 در 2 از متقاضی به تعداد 3 عدد تهیه شود.

*پرداخت 10000 ریال و ارائه فیش پرداخت مبلغ.

*فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی به صور کامل تکمیل و تنظیم گردد.

 

مراحل اخذ کد اقتصادی:

1-کپی از مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره ،اساسنامه و آگهی تاسیس شرکت،اظهارات شرکت و مجوز تاسیس یا پروانه بهره برداری و سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت.

2-دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و فرم مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی تکمیل شود.

3-مالیات حق تمبر به اداره دارایی پرداخت گردد.گزارشات فصلی.: تعیین میزان مالیات. اینکه مالیات به چه چیزهایی تعلق میگیرد.فقط در تشخیص و تصمیم سازمان امور مالیاتی می باشد. از این رو سازمان امور مالیاتی بر کلیه در آمدها و رویداد های مالی. شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می تواند. مالیات تعیین کند. این سازمان می تواند. برای کلیه دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه.دفتر کل.دفتر هزینه ها. و درآمد ها و نیز صورت حسابها مالیات تعیین نماید. در واقع گزارش فصلی فهرست معاملات و صورت کلیه پرداخت های مالی.افراد حقیقی و یا حقوقی و گزارشات فصلی هستند. البته گزارش فصلی با نام های دیگری از جمله.:

 

1*صورت معاملات فصلی.

 

2*معاملات فصلی.

 

3*گزارشات خرید و فروش فصلی.

 

4*گزارشات فصلی.

 

هم شناخته میشوند. هدف قانون گذار از این ماده قانونی در واقع شفاف سازی در کلیه مراودات.مالی و رعایت حقوق خود مودیان بوده است. کلیه مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به اجرای این قانون هستند.حتی اگر یک شخص به صورت کاملاً انفرادی با یک فرد یا شرکت دیگری معامله.یا قراردادی داشته باشد. مشمول این قانون خواهد بود.

 

زمان ارسال گزارشات فصلی :

حداکثر تا یک ماه پس از پایان فصل.

 

گزارشات فصلی. باید حداکثر تا یک ماه پس از پایان فصل. به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.سازمان امور مالیاتی برای ارائه این گزارشات یک فرمت ارائه کرده.که گزارشات ارسال شده.باید با این فرمت و اطلاعات و جزییات آن مطابقت داشته باشد.

 

جرائم عدم ارسال گزارشات فصلی و تاخیر در ارائه آن در زمان تعیین شده چگونه است؟

همانطور که در ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اشاره شده.عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله. و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران. برای معاملات خود و یا در اختیارگذاشتن شماره اقتصادی خود در اختیار دیگران.جریمه ای معادل 10 % مبلغ مورد معامله ای است.که بدون رعایت ضوابط این دستورالعمل انجام شده است.همچنین عدم ارائه فهرست معاملات بصورت 3 ماهه پس از یک ماه.مشمول جریمه ای معادل 1% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است. می شود.